Skåningen

Träning, livet och resor.

Massa skånska ord...

Kategori: vardag

Sitter här på jobbet å dom skånska orden bara poppar upp från hjärnan så jag tänker passa på att skriva ner dom jag kommer på nu.. De är nog mer skånska uttryck idag.. 
E ni beredda nudå?


haj - hej
ble - bli
ente - inte
fjönt - tönt
fösa - skjuta fram något
grina - skratta
glyttig - tramsig
asså - alltså
osså - också
me - med 
lipa - gråta
hialös - hejdlös 
knast - idiot
klödda till - röra till
mölla - väderkvarn
nästkusin - syssling
pjätt - tafatt/kull
pryla - slå
putt - sur


Hoppas ni lärt er lite mer skånska nu. Finns så himla mycket men det är riktigt svårt att komma på alla.
Men idag kom jag på en hel del tyckte jag.
Lovan klagade lite på att jag va dålig att skriva skånska ord, men nu hoppas jag du lär dig massor=)
pssst..
hoppas ni vet att vi skåningar har en egen flagga osså.
image65

Glöm aldrig dé!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: